"DOC_SOFTWARE_DEV_12":"Datenbank: Aufbau einer Datenbank, Vergabe eindeutiger Dauerlinks",
"DOC_SOFTWARE_DEV_13":"Textkomplexität: Erfassung der Textkomplexität lateinischer Originaltexte mithilfe zahlreicher linguistischer Merkmale",
"DOC_SOFTWARE_DEV_14":"Share-Link: Übungen können nun auch per Share-Link geteilt werden.",
"DOC_SOFTWARE_DEV_15":"Prototyp Semantische Analyse: Die Suche nach ähnlichen Kontexten eines Wortes ist am Beispiel der Panegyrici Latini nun möglich. Die Ergebnisse werden graphisch ausgegeben.",
"DOC_SOFTWARE_DEV_16":"Wiederverwendung von Übungen im LMS Moodle",
"DOC_VOC_UNIT":"Doku Übungseinheit",
"DOC_VOC_UNIT_HYP_TITLE":"Einige Hypothesen zum Wortschatzerwerb",
"DOC_VOC_UNIT_HYP_1":"Wörter erhalten ihre Bedeutung auch aus dem Kontext (\"Polysemie\").",
"EXERCISE_FEEDBACK_PARTIALLY_CORRECT_DEFAULT":"Das ist teilweise korrekt.",
"EXERCISE_GENERATE":"Übung erstellen",
"EXERCISE_LIST":"Übungsspeicher",
"EXERCISE_LIST":"Übungsdatenbank",
"EXERCISE_LIST_LEGEND":"Das Hantel-Symbol zeigt die Komplexität des Textes an, für den die Übung generiert wurde. Ein niedriger Wert weist auf einen einfachen Text hin, ein hoher auf einen schweren. Sofern ein Vokabelabgleich durchgeführt wurde, gibt die Prozentzahl die Übereinstimmung des Textes mit dem gewählten Zielvokabular an.",
"RESEARCH_APPROACH_TEXT":"Es gibt bisher kaum empirische Forschung zum Lexikonerwerb im LU (Petersmann 1989; Bösch 2012; Sass 2015), obwohl der Wortschatz aus lernpsychologischer (Thurow 1981; Waiblinger 2002), didaktischer (Steinthal 1971; Untermann und Wülfing 1981; Kubik 1989; Nickel 1999; Utz 2000; Freund und Schröttel 2003; Daum 2016; Kuhlmann 2016) und methodischer (Steinhilber 1978; Hermes 1988; Esser 1999; Stirnemann 2009; Doepner und Keip 2014; van de Loo 2016) Perspektive seit vielen Jahren immer wieder erneut thematisiert wird. Folgerichtig ist das interdisziplinäre, DFG-geförderte Forschungsprojekt CALLIDUS in seiner Anlage (Zeit, Umfang, Interdisziplinarität) nicht nur einzigartig, sondern vor allem äußerst herausfordernd, weil Erkenntnisse aus ganz unterschiedlichen Teilgebieten theoriegeleitet und anwendungsorientiert zugleich umgesetzt werden müssen, um den Lexikonerwerb im Lateinunterricht nachhaltig zu verbessern. Eine zentrale Fragestellung des Callidus-Projektes lautet, ob der in der Zweit-/ und Fremdsprachenforschung vertretene Ansatz des data driven language learning (Braun 2007; Gilquin und Granger 2010) auf eine historische Sprache wie Latein übertragen werden kann. Dieser Theorie zufolge wird der Wortschatzerwerb dadurch unterstützt, dass Aufgaben bzw. Übungen aus einem Korpus authentischer sprachlicher Äußerungen generiert werden, um dem Lernenden ein (ggf. spielbasiertes) immersives, d.h. völlig in die Sprache eintauchendes Lernen am Beispiel zu ermöglichen (Farr und Murray 2016). Diese ‚echten‘ sprachlichen Handlungen – sei es nun Literatur oder eine kommunikative Alltagssituation – sollen dem Lernenden erst den notwendigen Kontext bieten, um Wortschatz in seiner Variabilität und Komplexität zu erfassen. Ausgehend von einem ausreichend großen Korpus, das mit hoher Wahrscheinlichkeit verschiedene formale und funktionale Aspekte eines Wortes bzw. einer Wortgruppe bietet, können dem Lernenden sprachliche Übungen und Beispielanwendungen zur Verfügung gestellt werden, die die Mehrdimensionalität eines Wortes oder einer Wortgruppe veranschaulichen. Diese korpusbasierte Wortschatzarbeit zielt somit auf ein reflektiertes, intralinguales Sprachhandeln sowie ein komplexeres Wortschatzwissen, in dessen Folge der Wortschatz im sog. Mentalen Lexikon besser vernetzt werden kann (Bruza et al. 2009; Kersten 2010). Allerdings gibt es bisher eher wenige empirische Nachweise zur Nützlichkeit dieses Ansatzes noch theoriegeleitete methodische Überlegungen, wie die Umsetzung in einer Unterrichtseinheit, d.h. die Konstruktion der Übung und Arbeitsanweisung, erfolgen soll, um das erwünschte Wortschatzlernen zu initiieren. Demnach betritt das CALLIDUS-Projekt nicht nur aus lateindidaktischer, sondern auch aus korpuslinguistischer Perspektive weitgehend unbekanntes Terrain.",
"RESEARCH_APPROACH_TITLE":"Forschungsansatz",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_FUNDED":"Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) (Projektnummer: 316618374)",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_TEXT":"Das Forschungsprojekt CALLIDUS (2017-2020) bringt drei unterschiedliche Kompetenzbereiche der Humboldt-Universität zu Berlin zusammen: den Computer- und Medienservice (Software, Vernetzung von digitalen Tools), die Fachdidaktik Latein und die Lateinische Philologie (Studien in (schulischen) Kontexten, Kompetenz- und Aufgabenorientierung, Wortschatzerwerb) und die Korpuslinguistik (Methoden, z.B. distributionelle Semantik und NLP, Spracherwerb).",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_TITLE":"Projektdaten",
"RESEARCH_PUBL_TITLE":"Publikationen und Workshops",
"RESEARCH_PUBL_1":"Digital Approaches to Teaching Historical Languages (DAtTeL), 28.3.-29.3.2019",
"RESEARCH_PUBL_2":"Beyer, A. / Schulz, K. (2020): CALLIDUS – Korpusbasierte, digitale Wortschatzarbeit im Lateinunterricht, in: ...",
"RESEARCH_PUBL_3":"Beyer, A. (2019): Im Lateinunterricht: „cupidine kommt von cupidi und ne ist Fragepartikel.“ – Wortschatzprobleme und ihre Ursachen, in: Pegasus-Onlinezeitschrift 2019",
"RESEARCH_PUBL_4":"Schulz, K. / Beyer, A. (2020): A data-driven platform for creating educational content in language learning",
"RESEARCH_STUDIES_TEXT":"Im Rahmen des Projektes wurden bisher einige Pilotstudien durchgeführt:",
"RESEARCH_PUBL_1":"Digital und korpusbasiert: Wortschatzarbeit einmal anders. Beyer, A.; and Schulz, K. In Forum Classicum 62, 3/2020, 148-153.",
"RESEARCH_PUBL_2":"New Insights and Methods of Vocabulary Acquisition in Latin Classes. Beyer, A. Forma y Función. 2021. Currently in peer review. Preprint available at https://doi.org/10.5281/zenodo.3944100",
"RESEARCH_PUBL_3":"Development of basic reading skills in Latin: A corpus-based tool for computer-assisted fluency training. Kühnast, M., Schulz, K. and Lüdeling, A. Journal of Latin Linguistics. 2020. Currently in peer review.",
"RESEARCH_PUBL_4":"Using NLP to create corpus-based vocabulary exercises in Latin classes. Beyer, A.; and Schulz, K. In INTED2020 Proceedings, pages 1750–1757, Valencia, 2020. DOI: 10.21125/inted.2020.0562",
"RESEARCH_PUBL_5":"CALLIDUS – Korpusbasierte, digitale Wortschatzarbeit im Lateinunterricht. Beyer, A.; and Schulz, K. In Maier, F.; and Chronopoulos, S., editor(s), Der Digital Turn in den Altertumswissenschaften, of Digital Classics Books, pages 149–167. Propylaeum-eBooks, 2020. DOI: 10.11588/propylaeum.563",
"RESEARCH_PUBL_6":"Building a Database of Exercises for Learning Latin. Schulz, K. 2020. Preprint available at https://doi.org/10.5281/zenodo.3735032",
"RESEARCH_PUBL_7":"A data-driven platform for creating educational content in language learning. Schulz, K.; Beyer, A.; Dreyer, M.; and Kipf, S. In Proceedings of the Conference on Digital Curation Technologies (Qurator 2020), Berlin, January 2020.",
"RESEARCH_PUBL_8":"Projekt Daidalos - Maschinelles Lernen für die semantische Philologie. Berlin, Schulz, K. July 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3928086",
"RESEARCH_PUBL_9":"Natural Language Processing for the Classics - Teacher's Toolkit. University of Kiel, virtual conference: Teaching Classics in the Digital Age, Schulz, K. June 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3928068",
"RESEARCH_PUBL_10":"Using NLP to Create Corpus-based Vocabulary Exercises in Latin Classes, INTED2020, Valencia, Beyer, A. March 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3751098",
"RESEARCH_PUBL_11":"A data-driven platform for creating educational content in language learning. Qurator 2020, Berlin, Schulz, K. January 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4106260",
"RESEARCH_PUBL_12":"Im Lateinunterricht: „cupidine kommt von cupidi und ne ist Fragepartikel.“ – Wortschatzprobleme und ihre Ursachen. Beyer, A. in: Pegasus Online-Zeitschrift 2019, 1-29.",
"RESEARCH_PUBL_13":"Computergestützter Wortschatzerwerb, Berlin, Beyer, A. December 2019. DOI: 10.5281/zenodo.4099258",
"RESEARCH_PUBL_14":"CALLIDUS: A database of exercises for learning Latin. London, Schulz, K. December 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3626927",
"RESEARCH_PUBL_15":"Digital Humanities (DH) als Perspektive für die Klassische Philologie, Dresden, Beyer, A. November 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3676010 ",
"RESEARCH_PUBL_16":"Lernen im Zeitalter der Daten: mobile, micro, game-based? Marburg, Beyer, A. November 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3676041",
"RESEARCH_PUBL_17":"CALLIDUS: Einsatz von Korpora im Erwerb historischer Sprachen. Berlin, Schulz, K. April 2019.",
"RESEARCH_PUBL_18":"Wortschatzerwerb im Lateinunterricht, Berlin, Beyer, A. March 2019.",
"RESEARCH_PUBL_19":"Schwerpunkt Wortschatz – Sprachbildung im Kleinen, Rostock, Beyer, A., March 2019.",
"RESEARCH_PUBL_20":"CALLIDUS: Natural Language Processing and Empirical Studies for Teaching Latin. Boston, MA, Schulz, K.; and Beyer, A. July 2018. DOI: 10.5281/zenodo.3547241",
"RESEARCH_STUDIES_TEXT":"Im Rahmen des Projektes wurden folgende Studien durchgeführt:",
"RESEARCH_STUDIES_TITLE":"Empirische Forschung",
"RESEARCH_STUDIES_1":"im Anfängerunterricht eine Jahresstudie (Schuljahr 2018/19)",
"RESEARCH_STUDIES_2":"im Lateinunterricht der Fortgeschrittenen (Mittelstufe) eine Studie mit Bezug zu Ovid (1. Hj. Schuljahr 2018/19) und eine Studie mit Bezug zu Cicero (Ende Schuljahr 2017/18)",
"RESEARCH_STUDIES_3":"im Lateinunterricht der älteren Fortgeschrittenen (Oberstufe) ebenfalls die Studien zu Ovid und Cicero",
"RESEARCH_STUDIES_4":"eine Testung der computergestützten Übungsformate (MC) durch Studierende der Klassischen Philologie (Dez. 2018)",
"RESEARCH_STUDIES_5":"eine Studie innerhalb der Software (Wortschatzeinheit) (2019)",
"DOC_SOFTWARE_DEV_12":"Database: Building of a database, allocation of clear permanent links",
"DOC_SOFTWARE_DEV_13":"Text complexity: Measuring the text complexity of original Latin texts using a variety of linguistic features",
"DOC_SOFTWARE_DEV_14":"Share link: Exercises can now also be shared via share link.",
"DOC_SOFTWARE_DEV_15":"Prototype Semantic Analysis: The search for similar contexts of a word is now possible using the example of the Panegyrici Latini. The results are displayed graphically.",
"DOC_SOFTWARE_DEV_16":"Reuse of exercises within the LMS Moodle",
"DOC_VOC_UNIT":"Vocabulary unit doc",
"DOC_VOC_UNIT_HYP_TITLE":"Some assumptions on vocabulary acquisition",
"DOC_VOC_UNIT_HYP_1":"Words also derive their meaning from context (\"polysemy\").",
...
...
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"RESEARCH_APPROACH_TEXT":"There is hardly any empirical research on lexicon acquisition in the LU (Petersmann 1989; Bösch 2012; Sass 2015), although the vocabulary is more didactic (Steinthal 1971; Untermann and Wülfing 1981; Kubik 1989; Thurow 1981; Waiblinger 2002); Nickel 1999; Utz 2000; Freund und Schröttel 2003; Daum 2016; Kuhlmann 2016) and methodical (Steinhilber 1978; Hermes 1988; Esser 1999; Stirnemann 2009; Doepner und Keip 2014; van de Loo 2016) perspective has been repeatedly addressed for many years. Consequently, the interdisciplinary, DFG-funded research project CALLIDUS is not only unique in its design (time, scope, interdisciplinarity), but above all extremely challenging, because findings from very different sub-areas have to be theory-driven and application-oriented at the same time in order to improve the acquisition of lexicons in Latin teaching. A central question of the Callidus project is whether the approach of data driven language learning (Braun 2007; Gilquin and Granger 2010) represented in second and foreign language research can be transferred to a historical language such as Latin. According to this theory, vocabulary acquisition is supported by the fact that tasks or exercises are generated from a corpus of authentic language utterances in order to enable the learner to learn immersively, i.e. completely immersed in the language, using the example (Farr and Murray 2016). These 'real' linguistic actions - be it literature or a communicative everyday situation - are intended to provide the learner with the necessary context to grasp vocabulary in its variability and complexity. Starting from a sufficiently large corpus that is highly likely to offer different formal and functional aspects of a word or phrase, the learner can be provided with linguistic exercises and sample applications that illustrate the multidimensionality of a word or phrase. This corpus-based vocabulary work thus aims at a reflected, intralingual linguistic action as well as a more complex vocabulary knowledge, as a result of which the vocabulary can be better networked in the so-called mental lexicon (Bruza et al. 2009; Kersten 2010). However, there is little empirical evidence to date on the usefulness of this approach, nor are there any theory-based methodological considerations on how to implement it in a teaching unit, i.e. how to construct the exercise and work instruction, in order to initiate the desired vocabulary learning. Accordingly, the CALLIDUS project is not only entering largely unknown territory from a late didactic perspective, but also from a corpus linguistic perspective.",
"RESEARCH_APPROACH_TITLE":"Research approach",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_FUNDED":"funded by the German Research Foundation (DFG) (Project number: 316618374)",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_TEXT":"The research project CALLIDUS (2017-2020) brings together three different fields of competence of the Humboldt-Universität zu Berlin: computer and media services (software, networking of digital tools), didactics of Latin and Latin philology (studies in (school) contexts, competence and task orientation, vocabulary acquisition) and corpus linguistics (methods, e.g. distributional semantics and NLP, language acquisition).",
"RESEARCH_PROJECT_DATA_TITLE":"Project data",
"RESEARCH_PUBL_TITLE":"Publications and Workshops",
"RESEARCH_PUBL_1":"Digital Approaches to Teaching Historical Languages (DAtTeL), 28.3.-29.3.2019",
"RESEARCH_PUBL_2":"Beyer, A. / Schulz, K. (2020): CALLIDUS – Korpusbasierte, digitale Wortschatzarbeit im Lateinunterricht, in: ...",
"RESEARCH_PUBL_3":"Beyer, A. (2019): Im Lateinunterricht: „cupidine kommt von cupidi und ne ist Fragepartikel.“ – Wortschatzprobleme und ihre Ursachen, in: Pegasus-Onlinezeitschrift 2019",
"RESEARCH_PUBL_4":"Schulz, K. / Beyer, A. (2020): A data-driven platform for creating educational content in language learning",
"RESEARCH_STUDIES_TEXT":"Some pilot studies have been carried out within the project so far:",
"RESEARCH_PUBL_1":"Digital und korpusbasiert: Wortschatzarbeit einmal anders. Beyer, A.; and Schulz, K. In Forum Classicum 62, 3/2020, 148-153.",
"RESEARCH_PUBL_2":"New Insights and Methods of Vocabulary Acquisition in Latin Classes. Beyer, A. Forma y Función. 2021. Currently in peer review. Preprint available at https://doi.org/10.5281/zenodo.3944100",
"RESEARCH_PUBL_3":"Development of basic reading skills in Latin: A corpus-based tool for computer-assisted fluency training. Kühnast, M., Schulz, K. and Lüdeling, A. Journal of Latin Linguistics. 2020. Currently in peer review.",
"RESEARCH_PUBL_4":"Using NLP to create corpus-based vocabulary exercises in Latin classes. Beyer, A.; and Schulz, K. In INTED2020 Proceedings, pages 1750–1757, Valencia, 2020. DOI: 10.21125/inted.2020.0562",
"RESEARCH_PUBL_5":"CALLIDUS – Korpusbasierte, digitale Wortschatzarbeit im Lateinunterricht. Beyer, A.; and Schulz, K. In Maier, F.; and Chronopoulos, S., editor(s), Der Digital Turn in den Altertumswissenschaften, of Digital Classics Books, pages 149–167. Propylaeum-eBooks, 2020. DOI: 10.11588/propylaeum.563",
"RESEARCH_PUBL_6":"Building a Database of Exercises for Learning Latin. Schulz, K. 2020. Preprint available at https://doi.org/10.5281/zenodo.3735032",
"RESEARCH_PUBL_7":"A data-driven platform for creating educational content in language learning. Schulz, K.; Beyer, A.; Dreyer, M.; and Kipf, S. In Proceedings of the Conference on Digital Curation Technologies (Qurator 2020), Berlin, January 2020.",
"RESEARCH_PUBL_8":"Projekt Daidalos - Maschinelles Lernen für die semantische Philologie. Berlin, Schulz, K. July 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3928086",
"RESEARCH_PUBL_9":"Natural Language Processing for the Classics - Teacher's Toolkit. University of Kiel, virtual conference: Teaching Classics in the Digital Age, Schulz, K. June 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3928068",
"RESEARCH_PUBL_10":"Using NLP to Create Corpus-based Vocabulary Exercises in Latin Classes, INTED2020, Valencia, Beyer, A. March 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3751098",
"RESEARCH_PUBL_11":"A data-driven platform for creating educational content in language learning. Qurator 2020, Berlin, Schulz, K. January 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4106260",
"RESEARCH_PUBL_12":"Im Lateinunterricht: „cupidine kommt von cupidi und ne ist Fragepartikel.“ – Wortschatzprobleme und ihre Ursachen. Beyer, A. in: Pegasus Online-Zeitschrift 2019, 1-29.",
"RESEARCH_PUBL_13":"Computergestützter Wortschatzerwerb, Berlin, Beyer, A. December 2019. DOI: 10.5281/zenodo.4099258",
"RESEARCH_PUBL_14":"CALLIDUS: A database of exercises for learning Latin. London, Schulz, K. December 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3626927",
"RESEARCH_PUBL_15":"Digital Humanities (DH) als Perspektive für die Klassische Philologie, Dresden, Beyer, A. November 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3676010 ",
"RESEARCH_PUBL_16":"Lernen im Zeitalter der Daten: mobile, micro, game-based? Marburg, Beyer, A. November 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3676041",
"RESEARCH_PUBL_17":"CALLIDUS: Einsatz von Korpora im Erwerb historischer Sprachen. Berlin, Schulz, K. April 2019.",
"RESEARCH_PUBL_18":"Wortschatzerwerb im Lateinunterricht, Berlin, Beyer, A. March 2019.",
"RESEARCH_PUBL_19":"Schwerpunkt Wortschatz – Sprachbildung im Kleinen, Rostock, Beyer, A., March 2019.",
"RESEARCH_PUBL_20":"CALLIDUS: Natural Language Processing and Empirical Studies for Teaching Latin. Boston, MA, Schulz, K.; and Beyer, A. July 2018. DOI: 10.5281/zenodo.3547241",
"RESEARCH_STUDIES_TEXT":"The following studies have been carried out within the project:",
"RESEARCH_STUDIES_TITLE":"Empirical research",
"RESEARCH_STUDIES_1":"an annual study for beginners (school year 2018/19)",
"RESEARCH_STUDIES_2":"in Latin lessons for advanced students (intermediate level), a study with reference to Ovid (1st half year school year 2018/19) and a study with reference to Cicero (end school year 2017/18)",
"RESEARCH_STUDIES_3":"in the Latin classes of the older advanced students (upper level) also the studies to Ovid and Cicero",
"RESEARCH_STUDIES_4":"a test of the computer-aided exercise formats (MC) by students of classical philology (Dec. 2018)",